Tym koncertem pragniemy uczcić 140. rocznicę powstania szczecińskiego Konzerthausu, który oficjalnie otwarto 18 października 1884 roku. Wznosił się on dokładnie w tym miejscu, w którym dziś stoi Filharmonia. Program tego wieczoru nie mógł być więc przypadkowy. Ze źródeł historycznych wiemy, że ówcześni szczecińscy melomani podczas koncertu otwarcia imponującego gmachu Konzerthausu wysłuchali wielkiego oratorium Stworzenie świata Haydna i to ono właśnie, zupełnie jak 140 lat temu, zabrzmi ponownie w tym samym zakątku Szczecina. Będzie to nie tylko wielkie muzyczne i historyczne wydarzenie, ale także wydarzenie wysoce symboliczne. Choć bryła współczesnej Filharmonii w Szczecinie jest synonimem nowoczesności i przyszłości, to jej fundamenty sięgają głęboko w historię, czyniąc ją spadkobierczynią i kontynuatorką muzycznych tradycji naszego miasta. Muzyczne serce Szczecina od 140 lat bije właśnie tu: przy Małopolskiej 48.
Józef Haydn w jednym z listów napisał skromnie: Być może moja muzyka stanie się źródłem, przy którym człowiek przygarbiony pod ciężarem trosk odnajdzie choć na chwilę spokój ducha i wytchnienie. Stała się ona jednak czymś znacznie większym. Podczas publicznej premiery Stworzenia świata w marcu 1799 roku chętnych do wysłuchania nowego oratorium Haydna w wiedeńskim Burgtheater było tak wielu, że walczono dosłownie o każde miejsce. I choć podczas koncertu na widowni panowała absolutna cisza, gdy wybrzmiała ostatnia nuta, salę natychmiast wypełnił gorący aplauz. Samego zaś Haydna, wówczas już w podeszłym wieku, wiwatujący tłum wielokrotnie wywoływał na scenę. Bilety na kolejne koncerty ze Stworzeniem świata w programie rozeszły się w mgnieniu oka, bijąc wszelkie rekordy sprzedaży.
Inspiracją do napisania dzieła był pobyt kompozytora w Londynie, gdzie zetknął się z monumentalnymi kompozycjami Händla. Wywarły one na nim ogromne wrażenie. Pragnął stworzyć oratorium porównywalnych rozmiarów, napisane na potężny chór, orkiestrę i solistów. Jako człowiek bardzo religijny sięgnął po historię stworzenia świata zawartą w biblijnej Księdze Rodzaju. Utwór składa się z trzech części. Pierwszy, drugi, trzeci i czwarty dzień stworzenia to tematy pierwszej części oratorium, dni piąty i szósty zawarte są w części drugiej. Natomiast część trzecia skupia się na radości Adama i Ewy w ziemskim raju. Oratorium otwiera więc niezwykle przejmująca muzyczna ilustracja chaosu, a następne części prowadzą słuchacza przez kolejne akty boskiej kreacji aż do pojawienia się pierwszych ludzi. Dla Haydna, człowieka bardzo religijnego, Stworzenie świata było swoistym wyznaniem wiary oraz podsumowaniem kompozytorskich dokonań.
Fragment Stworzenia świata Haydna w wykonaniu Elsy Dreisig (sopran), Marka Padmore’a (tenor), Floriana Boescha (baryton), chóru Rundfunkchor Berlin oraz Orkiestry Filharmonii Berlińskiej pod batutą Simona Rattle’a:
ARTYŚCI:
Partie chóralne w tym niezwykłym dziele Haydna wykona Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej – jeden z najlepszych polskich chórów, mający na koncie wieloletnią współpracę z Krzysztofem Pendereckim oraz trzydzieści nagrań płytowych. Zespół wielokrotnie koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych na w Polsce i na świecie a także na takich festiwalach jak: Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Chopin i Jego Europa, Wratislavia Cantans czy Warszawska Jesień.
Partie solowe zinterpretują zaś czołowi polscy śpiewacy operowi: Ewa Tracz (sopran) – absolwentka Accademia Teatro alla Scala, gdzie jako solistka wystąpiła w wielu kreacjach operowych. Oklaskiwana była także w kraju na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej czy Polskiej Opery Królewskiej; Karol Kozłowski (tenor) – jeden z najznakomitszych specjalistów od muzyki dawnej w kraju. Współpracownik zespołu muzyki dawnej Capella Cracoviensis, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Il Giardino d’Amore czy Arte dei Suonatori; Paweł Konik (baryton) – solista Staatsoper Stuttgart od sezonu 2018/19, mający na koncie także występy w słynnym Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu oraz na scenie Philharmonie Köln; Paulina Boreczko (mezzosopran) – absolwentka Musikhochschule und Theater w Hannoverze w klasie prof. Richardson-Smith a także była stypendystka Europa Chor Akademie Görlitz, artystka Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Projekt „1884” jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg VI A Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska 2021-2027) w ramach celu szczegółowego 4.6 „Kultura i zrównoważona turystyka”.
Projekt „1884” – zadanie finansowane przez Miasto Szczecin.
Projekt „1884” jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg VI A Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska 2021-2027) w ramach celu szczegółowego 4.6 „Kultura i zrównoważona turystyka”.
Projekt „1884” – zadanie finansowane przez Miasto Szczecin.
Dofinansowanie
Partnerzy
SZCZEGÓŁY
140 lat Konzerthausu 25-10-2024 19:00 | 27-10-2024 19:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin