Czy mieliście okazję wysłuchać koncertu w sali koncertowej w absolutnych ciemnościach? Do takiego niestandardowego odbioru dobrych dźwięków zapraszają Jerzy Mazzoll i Arhythmic Perfection. Legendarny już zespół yassowy, założony na początku lat 90. przez Jerzego Mazzolla – kompozytora, klarnecistę i wokalistę, jednego z współtwórców yassu, charakteryzującego się wolną improwizacją i alternatywnym do nutowego sposobem zapisu utworu.
W pierwotnym składzie obok Mazzolla znaleźli się też: Janusz Zdunek (trąbka), Sławomir Janicki (kontrabas), Jacek Majewski (instrumenty perkusyjne) i Tomasz Gwinciński (perkusja). W ciągu trzech lat Mazzoll i Arhythmic Perfection wydali na świat trzy płyty: debiutancką "a" (1995), "Out Out to Lunch" (1996) i, nagraną przy gościnnym udziale Kazika Staszewskiego, "Rozmowy s catem" (1997). Stały się one kamieniami milowymi dla polskiego jazzu, yassu i post-rocka. Dwadzieścia lat temu zespół zakończył swoją działalność, jednak wszyscy jego członkowie (poza Jackiem Majewskim, który zmarł w 2006 r.) dalej są aktywni na scenie muzycznej. W 2017 r. czeka nas niezwykłe wydarzenie – będziemy świadkami ponownego zjednoczenia sił Mazzoll i Arhythmic Perfection, do których dołączy Kazuhisa Uchihashi, filar japońskiej awangardy, uznawany za jednego z najważniejszych gitarzystów improwizatorów na świecie. A do tego zagrają w ciemnościach!
Jerzy Mazzoll – wirtuoz klarnetu basowego, wokalista i kompozytor yassowy. Jeden z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie. Pod koniec lat 80. grał w grupach punkowych i alternatywnych. Lider powstałej w latach 90. formacji Mazzoll & Arhythmic Perfection, która zgłębiała stworzonej przez niego ideę "arytmicznej perfekcji" improwizując kompozycje i używając czasem rysunków mających oddawać nastrój zamiast nut. Uznany przez „Jazz Forum” za jednego z najciekawszych współczesnych polskich klarnecistów.
Sławek Janicki – kontrabasista, producent, filmowiec. Na początku lat 90. zeszłego stulecia wraz z Tomaszem Gwicińskim i Jackiem Buhlem stworzył w Bydgoszczy grupę Trytony, która była jednym z motorów tzw. rewolucji yassowej. Wydawniczymi owocami tej współpracy są dwie płyty: „Tańce bydgoskie” i „Zarys matematyki niewinnej”. Trzy kolejne Janicki wydał z Arhythmic Perfection Jerzego Mazzolla – były to: „a”, „Out to lunch” i „Rozmowy s catem”. Niezwykły talent instrumentalisty-improwizatora zaprezentował też na „From the beginning to the end” z Arhythmic Brain Mazzolla 2003 r. W 1994 r. wraz z Jackiem Majewskim złożył legendarny już klub muzyczny "Mózg" w Bydgoszczy, który szybko stał się centrum rewolucji yassowej. W 2000 r. Sławek Janicki wyjechał do Sydney, gdzie został rezydentem artystycznym w Casula Power House Arts Centre. Od tego momentu swój czas dzieli pomiędzy Polskę i Australię. W 2012 r. nagrał album „Minimalover” z Jerzym Mazzollem i perkusistą Qbą Janickim (prywatnie synem Sławka Janickiego). Współpracował między innymi z: Bogusławem Schaefferem, Fredem Frithem, Joeyem Baronem, The Hub, Williamem Parkerem, Tworzyem Sztucznym, Zion Train. Jest też producentem telewizyjnym – przygotowywał materiały dla TVP Kultura i TVP 3. Nakręcił także obraz o grupie australijskich Aborygenów, z którymi przez kilka miesięcy mieszkał.
Tomasz Gwinciński – gitarzysta, perkusista, kompozytor, ale także scenarzysta i reżyser filmowy. Zainteresowania muzyczne wykazywał od młodego wieku, ale po ukończeniu szkoły podjął studia medyczne – porzucił je po dwóch latach, by skupić się na muzyce. W 1990 r. wraz z Sławkiem Janickim (kontrabas) i Jackiem Buhlem (perkusja) stworzył zespół Trytony, z którą wydał dwie płyty: „Tańce bydgoskie” i „Zarys matematyki niewinnej”. Trytony miały duży wpływ na tzw. rewolucję yassową, a kontynuatorami tego dzieła byli między innymi Mikołaj Trzaska i Tymon Tymański. Tomasz Gwinciński komponuje też dla filmu i teatru. W 1995 r. napisał muzykę do spektaklu „Ubu Król, czyli Polacy” Alfreda Jarry’ego w reżyserii Wiesława Górskiego w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczka w Bydgoszczy. Co ciekawe, wraz z zespołem grał ją na żywo podczas każdego przedstawienia. Od 2000 r. komponuje do filmów fabularnych i dokumentalnych, ale sam także staje za kamerą. Współpracuje z reżyserami: Pawłem Passinim i Wojciechem Kościelniakiem.
Janusz Zdunek – trębacz, kompozytor muzyki, także filmowej. Karierę zaczynał w grupach Pegaz oraz Mazzoll & Arhythmic Perfection. Od 1998 roku członek zespołu Kult. Współpracował z takimi artystami jak: Maanam, Strachy na Lachy, happysad, Buldog, Kazik Staszewski, Jerzy Mazzoll. Jedną z ostatnich artystycznych aktywności Janusza Zdunka jest projekt "Janusz Zdunek + Marienburg" – Zdunek gra w nim trąbce, organach, syntezatorze i elektronice. Towarzyszą mu: Irek Kaczmar (gitara basowa) i Rafał Baca (perkusja). Formacja regularnie koncertuje – pojawili się między innymi podczas Olsztyńskiego Lata Artystycznego, Olsztyńskiej Trzydniówki Teatralnej, Rura Jazz Festiwal (Wrocław), Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego "Filmowa Góra" (Zielona Góra), Malborskim Przeglądzie Muzycznym, Ogólnopolskim Niezależnym Przeglądzie Form Dokumentalnych "Nurt" (Kielce), Festiwalu "Energia Dźwięku" (Wrocław), Bydgoskim Artystycznym Lecie, "Zacieraliach" (Warszawa). Zespół nagrał muzykę do filmów "Pokonać siebie" i "Autonaprawa". Występowali też wykonując na żywo muzykę do "Symfonii i zmysłów" z Gretą Garbo z 1926 r. Na koncie mają trzy płyty: "Pop Dom", "Miasto Nic" i "Jedzie".
Qba Janicki – perkusista, twórca muzyki elektronicznej. Inspiruje się tradycyjną muzyką perkusyjną – improwizowaną i klasyczną. Dotychczas współpracował między innymi z takimi twórcami jak: Sławek Janicki, Tomasz Pawlicki, Tomasz Glazik, Jon Dobie, Jerzy Mazzoll, Risa Takita, Adam Simmons, Patryk Węclawek, Rafał Gorzycki, Kris Wanders, Tomasz Gwinciński, Anthony Pateras, Jacek Majewski, Artur Maćkowiak, Jacek Buhl, Tom Fryer, Joanna Duda, Marek Pospieszalski, Wojtek Mazolewski i wielu innych.
Kazuhisa Uchihashi – kompozytor i producent muzyczny, uznawany za jednego z najważniejszych gitarzystów improwizatorów na świecie. Eksperymentuje z różnymi urządzeniami i przystawkami dźwiękowymi w celu wzmocnienia ekspresji brzmienia gitary. Komponuje muzykę do filmów, spektakli teatralnych, choreografii tanecznych, słuchowisk radiowych i reklam telewizyjnych. W swoich kompozycjach łączy jazz z takimi gatunkami jak: blues, funk, country czy noise. W latach 1994-1997 współtworzył legendarną już formację Ground Zero. Od lat współpracuje z japońska grupą teatralną ISHINHA. Od blisko trzech dekad lat jest liderem rockowo-impowizacyjnego tria Altered States. Uchihashi grał podczas wielu festiwali muzycznych na całym świecie i był organizatorem New Music Action Workshop – warsztatów dla młodych twórców w Kobe i Londynie. Od kilku lat prowadzi własną wytwórnię płytową Innocent Records.
Wystawa dostępna w czasie wydarzenia:
VI Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego“Dwanaście uniwersalnych wartości:
nadzieja, tolerancja, szacunek, wolność, przełamywanie barier, spotkanie, odpowiedzialność, sprawiedliwość, porozumienie, solidarność, dialog, równość, które określiły nasze działania, jako drogowskazy wpisuję się w idee Biennale i stanowią linię przewodnią i motywację dla naszych dalszych działań”. Za słowami
Leszka Szustera – dyrektora Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży i
Pawła Warchoła – kuratora wystawy, podpisało się kilkuset artystów z 27 krajów, tworząc
594 plakatów. Dzieła te stanowią graficzny odzew na współczesną rzeczywistość.
Organizatorami wydarzenia są Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie i Mazzolleum.
Sponsorem wydarzenia jest MURAPOL S.A.
Partnerami wydarzenia są Piwnica Kany, Ogrody Kultury i Warsaw Dance Department.
Sponsor
SZCZEGÓŁY
Mazzoll & Arhythmic Perfection - koncert w ciemnościach
18-11-2017 19:00
Sala kameralnaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin